Prowein-mässan i Düsseldorf och längtan efter Schweinehaxe

Att Prowein-mässan i Düsseldorf hör till de bästa vinmässorna i världen kan nog de flesta i vinbranschen hålla med om. Men vad är det som gör att en mässa upplevs som bra kontra dålig?


Tidigt i måndags ringde väckarklockan kl 05:00 och undertecknad begavs sig till Arlanda för att flyga direkt till Düsseldorf. Med på planet fanns stora delar av Sveriges vinbransch. Tanken har flera gånger slagit mig; tänk om vi skulle råka ut för en olycka, då skulle vinbranschen vara många glada vinpersoner fattigare... Nu gick flygresan perfekt och vi landade i tid. Tyskland är känt för sin ordning och det genomsyrar det mesta. Från att vi landade var jag inne på mässan efter ca 30 min, helt fantastiskt! Dagen gick fort med massa möten, oändligt många provade viner och spännande influenser.


Kvällen var bokad sedan länge där jag blivit inbjuden till middag med Ch Ste Michelle och Dr Loosen. Middagen hölls av någon anledning i Oberhausen, ca 3 mil utanför Düsseldorf. Mina förhoppningar var att få avnjuta riktig tysk mat, helst Schweinehaxe eller något dylikt men så blev det icke. Istället bjöds det på 15 smårätter, de flesta goda men besvikelsen infanns sig ändå lite grann. I vanlig ordning bjöds det på en mängd olika viner, allt ifrån ung tysk Riesling från 2008 till gamla årgångar av Leroy, t ex Nuit-St-Georges 1982. Vinet kändes tyvärr lite övermoget men en kul upplevelse att få prova.




Tisdagsmorgonen började på en utmärkt sätt med riktig tysk frukost. Om det är något tyskarna kan så är det just att ordna en bra frukostbuffé. Ägg, bacon, svamp, stekta tomater, fattiga riddare, färskpressad juice, osv, osv... Till slut var vi redo för dag två på mässan. Dagen förflöt lugnt, betydligt mindre folk än under måndagen men det vara bara skönt. Mötena med de producenter var åter igen givande och munnen kändes trött efter allt provande.


Mitt sug efter riktig tysk mat började nu bli kritiskt, längtan efter en stor Schweinehaxe var enorm. Min förhoppning var att få avsluta vårt besök i Düsseldorf på Brauerei am Fuchsen; kanske det bästa stället i stan om man vill äta traditionell mat. Tyvärr blev jag nedröstad av mina kollegor och istället avnjöts middagen på hotellet. Stefan, som ingått ett vad att från och med 1:a april och tre månader framåt gå ner 10 kg såg sin möjlighet att för sista gången njuta riktigt ordentligt och beställde en extra rätt mellan förrätten och varmrätten. Av någon anledning missuppfattades detta dock av servitrisen så Stefan fick kompensera detta med en ordentlig dessert. Jag var inte heller sen att hänga på! Till maten drack vi Robert Weil Riesling 2007 samt Cos d'Estournel 1998 Två fantastiska viner och kvällen kändes till slut bra, trots avsaknaden av den efterlängtade Schweinehaxen.


Nu är vi på väg till Verona för att besöka Vinitaly. Tyvärr är planet försenat men förhoppningsvis hinner vi med vår connection i München.


Christian Havervall


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0