Korkdefekt, ibland kan den vara en fördel

För många år sedan var jag och en kollega på en berömd restaurang i Rhonedalen, La Pyramide i Vienne. Vi hade sett fram emot besöket en längre tid, La Pyramide är en av det moderna franska kökets födelseplatser och restaurangen hade nu vaknat till liv med nya ägare och fått  två stjärnor av Guide Michelin. Sommelieren i matsalen var en av de mest kända, han hade vunnit Europamästerskapet året innan. Väl på plats bestämde vi oss för ett antal rätter av högsta klass och därefter valde vi viner som passade till maten. Det röda vinet, en Hermitage 1985 från JL Chave provsmakades noga av Sommelieren och därefter serverade han vinet utan att låta oss smaka av vinet. Direkt när jag fick vinet i munnen tyckte jag att vinet var korkskadat och jag frågade min kollega vad han tyckte. Jo, han höll med, vinet var rejält korkskadat. Vi kallade till oss Sommelieren och sa som det var. Han såg minst sagt förvånad ut och sa att han trodde nog att vinet var korrekt, han hade ju provsmakat det. Vi bad honom då att smaka på det igen, och hans ansiktsutryck visade direkt att vi hade rätt. Han var mycket generad över det inträffade och bad tusen gånger om ursäkt, och så tillade han: " Jag och restaurangen skall inte göra sådana här misstag, vi bjuder på maten och vinet". Snyggt tyckte vi och tackade givetvis ja, en middag för tretusen kronor tackar man inte nej till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0