Inte mycket som provades idag

Tyvärr gick hela dagen åt till affärsmöten, där provandet kom av sig nästan helt. Det var inte riktigt så jag hade tänkt att den andra dagen på London Wine Trade Fair skulle bli. Jag planerade in tre möten, så jag skulle ha gott om tid att prova våra producenters viner och få en uppfattning om hur de nya årgångarna är.

I morgon så skall jag besöka Yalumba, där också flera andra producenter håller till, bl,a Jim Barry. På fredag skall det finnas färska provningsnoteringar från dem här på bloggen.

Av de få viner jag provade, så gillade jag Chablis Grand Cru Les Preuses 2004, från la Chablisienne, en riktigt snygg och och läcker Chablis med komplexitet, fin frukt, bra syra och mineraler. 94 poäng känns rätt. Alldeles jämte Les Preuses ligger 1:er Cru vingården Vaulorent. Chablis Vaulorent 2007 är strålande god och läcker och överraskar med sin långa eftersmak. 92 poäng.

Riktigt bra var också Lurton ägda vinet Le Pas de la Mule 2006 från Mas Janeil i Cotes du Roussilion. Spännade vin som osade av härligt hallon och jordgubbsfrukt från Grenachdruvan. Smakrikt, med aromatisk fin frukt, lång och komplex smak med strålande balans. 93 poäng.

Fler provningsnoteringar på fredag. / Claes

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0