De tre tråkigaste korkdefekterna

Att ett vin är korkskadat, det inträffar ju då och då. Och risken är tyvärr lika stor i ett dyrt som i ett billigt vin. Ibland är det extra tråkigt att råka ut för korkskada, speciellt när man öppnat ett vin som man sparat länge, som dessutom har blivit dyrt och eftertraktat.


La Tache 1989 var just ett sådant vin. Stefan hade tagit med sig sin enda flaska till en provning med mat som vi hade för fem-sex år sedan. Stämningen var på topp och alla såg fram emot det mogna och åtråvärda vinet. Det var extremt odrickbart, helt skadat av partiklar i korken som dödat vinet och gjort det till ett torrt, stinkande vin med jordkällarkaraktär. När jag började min vinkarriär, så trodde jag att ett vin skulle smaka så här om det kom från vissa områden. FEL, en Bourgogne skall aldrig stinka av möglig och jordig källare.


Gajas Sori Tildin 1990 var ett annat, också det den enda flaskan som jag hade. Jag hade med mig detta vinet till en provning och såg fram emot att dricka det. Det borde varit hyfsat moget, men det gick inte att avgöra eftersom korkdefekten tog över helt. Jag häromdagen med Angelo Gaja som gjort vinet och han sa att det inte är moget ännu, det behöver 4-5 åt till.


Cote Rotie La Landonne 1998 var det enda korkskadade vinet av de 23 årgångar som tidningen Livets Goda provade. Jag hade verkligen sett fram emot att prova 98:an, då det rankas högt. Robert parker ger vinet 100 poäng och menar att det är ett av de största viner som gjorts. Korkat och odrickbart, men jag hade turen att få dricka detta vin på midsommarafton 2009 hos producenten, E. Guigal, och där var vinet perfekt. Så här skrev jag när jag drack det:. Fantastisk doft och en revansch för detta vin som var korkskadat i den stora provningen som tidningen Livets Goda genomförde. Doften är exceptionell med toner av mörka bär, tryffel och rökt kött. Smaken är minst lika imponerande, massor av frukt och rejäla tanniner, 2012 -2035, 100 poäng.


Vad gör man då för att undvika korkdefekter? Skruvkork är det enkla svaret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0