3*100 poäng, igen!

Det ger Robert M Parker till Guigals toppviner i årgång 2005 i det senaste numret av The Wine Advocate. Cote Rotie La Mouline 2005 får 100 poäng, liksom Cote Rotie La Turque 2005 och Cote Rotie La Landonne 2005. Det är tredje gången som han sätter 100 poäng på alla tre vinerna i en och samma årgång.



La Mouline, med sina explosiva, unika aromer, är oftast drickmoget som ungt. men vinet håller och utvecklas i många år. I toppårgångar mognar det till ett magnifikt vin i upp till 40 år. Vingården ligger på sluttningen Cote Blonde i södra Ampuis och är planterad med över 75 år gamla vinstockar. 89% av arealen är planterad med Syrahstockar och de resterande 11% är planterade med den vita Viognierdruvan.



La Mouline har fått 100 poäng av Robert Parker fler gånger än något annat vin sedan det gjordes första gången 1966.  9 årgångar, den första är 1976, har fått 100 poäng. La Landonne har fått 100 poäng 7 gånger och La Turque har fått samma poäng 5 gånger..

Så här ser topplistan ut över de producenter som fått 100 poäng flest gånger:


Guigal 22 viner

Chapoutier 13 viner

Greenock Creek 8 viner

Petrus 7 viner

Sine Qua Non 7 viner

Lafleur 6 viner

Domaine de La Romanee-Conti 5 viner

Zind-Humbrecht 5 viner


Vingården La Mouline


Följande producenter har bland annat också fått 100 poäng:

Lafite 3 viner

Latour 3 viner
Mouton 4 viner
Margaux 3 viner
La Mission Haut Brion 4 viner
Haut Brion 3 viner
Jaboulet 3 viner
Harlan 3 viner
Colgin 2 viner

Shafer 1 vin
Chateau d'Yquem 3 viner
Dönnhof 3 viner, enda tyska producenten
Clos Erasmus 2 viner, den främste spanska producenten


Skörd i La Mouline


Totalt är det 188 viner som fått 100 poäng i Parkers databas som innehåller över 130.000 viner. Det är alltså bara 0,1% av alla testade viner som får 100 poäng. Och av de 188 viner som fått 100 poäng, är 22 stycken, dvs 12%,  från Guigal.


Kommentarer
Postat av: Mina Vinare

Hej!



Härlig lista!



Det som nog inte många visste förut är vem som är nummer tre på listan. Visst gläds jag med Guigal och Chapoutier men…



att en liten producent som knappast har en traktor och gör hantverksmässiga viner hamnar trea framför alla de stora Bordeauxdrakarna, är ännu roligare.



Min favorit från Australien är Greenock Creek och de förtjänar verkligen lite uppmärksamhet.



Tack för kul blogg och lite mer virke till ”Parkerbrasan” – jag behöver stödet ; )



Bästa!



/ MV

2009-05-07 @ 18:13:19
URL: http://mina-vinare.blogspot.com/
Postat av: Vinunics Viner

Hej Mina Viner

Greenock Creek är den enda producenten på topplistan som jag inte har provat. Jag har aldrig ens sett en flaska. I övrigt så tror jag få ens känner till vissa av toppproducenterna, tex Greenock Creek, Dönnhof, Clos Erasmus m.fl. / Claes

2009-05-07 @ 22:12:29
Postat av: Mina Vinare

Hej Claes!



Om du vill veta mer om Greenock Creek och se dem på bild går det bra att göra så på min blogg här:



http://mina-vinare.blogspot.com/search/label/Greenock%20Creek



Det kommer snart mera…



Beträffande övriga på listan så känner jag igen alla men det är få som jag verkligen provat. En som jag dock provat och som faktiskt är anledningen till upptäckten av Parker och poängbedömning är just Clos Erasmus.



För ungefär sex år sedan började jag så smått och lite trevande att sätta poäng på viner i provningssammanhang.



Våren 2004 hade vi en blindprovning där jag blev helt såld på ett vin – 2001 Clos Erasmus. Jag satte 98 poäng och var lyrisk. Vid den tidpunkten hade inte Parker bedömt årgången men det dröjde bara någon månad så kom bedömningen. Just det – 98 poäng.



Då insåg jag att det faktiskt fanns en anledning till att bedöma kvalitet i vin och försöka hitta sin egen norm samt koppla denna till någon kritiker man kunde följa. Jag måste erkänna att jag aldrig ångrat det valet.



Trevlig helg!



/ MV

2009-05-08 @ 12:32:26
URL: http://mina-vinare.blogspot.com/
Postat av: Mina Vinare

Hej igen!



Det verkar vara vajsing med länken.



Prova att kopiera den och klistra in den i adress fältet istället.



http://mina-vinare.blogspot.com/search/label/Greenock%20Creek

2009-05-08 @ 21:33:10
URL: http://mina-vinare.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0